Моторні оливи, перш за все, зупиняють полірування та знос частин двигуна. Але вони також відводять тепло та знижують тертя. Інші функції полягають у видаленні та запобіганні забрудненню продуктами згоряння, такими, як двоокис кремнію та кислоти. І олива має все це робити в умовах високих температур та тиску, не поступаючись втомі або black death, запобігати руйнуванню двигуна.
Що таке Black Death?
Black death вперше виявлено на початку 80-х, коли жахлива липка чорна субстанція була знайдена у багатьох двигунах, які заклинило, у Європі. Швидші дороги, вищі робочі температури, зниження допусків та перевтома моторних олив стали проблемами. Олива втрачала стабільність та змінювала свої хімічні властивості під впливом тиску та температури, ставала подібною клею, блокуючи всі канали у двигуні, що вело до змащувального голодування і, кінець-кінцем, до заклинювання. Це все траплялось за лічені хвилини.
Black Death є каталізатором у низькоякісних оливах, основною характеристикою яких є низька якість виготовлення, а не те, що вони мінеральні.
Мінеральні чи синтетичні?
Мінеральні (mineral) оливи виготовляються на основі базових олив, отриманих шляхом перегонки та очищення нафти. Синтетичні (synthetic) оливи виготовляються з базових, які отримані шляхом хімічного синтезу. Напівсинтеничні (semisynthetic) є сумішшю мінеральних та синтетичних. Це дозволяє змішувати різні типи олив, але рекомендовано повністю замінювати оливу, а не змішувати.
Кілька застережень:
• Якщо ви використовували мінеральну оливу кілька років, не переходьте на синтетичну без підготовки. Синтетичні оливи розчиняють відкладення, які виникли під час використання мінеральної оливи, та розносять їх по усьому двигуну, що погано для нього. Перед заміною оливи треба промити двигуна спеціальною промивною оливою або скористатись спеціальними мийними добавками.
• Якщо ви вирішили перейти на нову оливу, переходьте тільки на більш якісну. Якщо ви використовували синтетику, не переходьте на мінеральну – ваш двигун може не погодитись з погіршенням змащування. Далі, якщо ви використовували мінеральну оливу, спробуйте напівсинтетику або синтетику. Розробники двигунів орієнтуються на використання моторних олив певної якості з певними характеристиками. Сучасні двигуни мають дуже малі допуски і вимагають більш тонких олив, з меншою в'язкістю, які б проникали через дуже малі канали змащення. В той же час, використання "тонких" синтетичних олив у двигунах старих моделей може викликати протікання через кільця поршня та інколи, дуже рідко, стукотіння поршня або вібрацію колінвала.
• Сальники та прокладки, ущільнювачі! Оскільки синтетичні оливи відрізняються від мінеральних, сальники та прокладки, що призначались для мінеральних олив, інколи, але не завжди, починали текти під впливом синтетичної оливи.
Синтетичні
Незважаючи на назву, більшість синтетичних моторних олив у дійсності отримують з мінеральних олив – це поліальфаоліфіни (Polyalphaolifin – ПАО) і вони виготовляються з фракції найтоншої очистки мінеральних олив, газу. Такі ПАО-оливи нормально змішуються зі звичайними мінеральними оливами, що означає, що можна додавати синтетичну оливу у мінеральну, або мінеральну у синтетичну без загрози заклинювання двигуна. Більш стійкими є оливи, базовані на поліол-істері (polyol-ester). Стійкість означає, що менша ймовірність негативної реакції з іншими компонентами. Синтетичні оливи не містять реактивних атомів вуглецю. Реактивний вуглець має тенденцію вступати у сполуки з киснем та утворювати кислоти, які руйнують двигун. Синтетичні оливи розроблені з тим, що працювати ефективно та не мали недоліків мінеральних.
Чисто синтетичні (Pure synthetics)
Чисто синтетичні оливи (polyalkyleneglycol) типово використовуються майже виключно у індустріальному секторі полігліколевих олив для трансмісій та редукторів з великими навантаженнями. Вони виготовляються у лабораторних умовах шляхом перекомбінування молекул. Полігліколі не змішуються зі звичайними синтетичними оливами.
То що ж я маю купувати?
Вибір якості! Існує два основні показники якості (експлуатаційних характеристик) для моторних олив. Це API (American Petroleum Institute), та, для Европи, ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles). Одне або обидва маркування завжди будуть присутні на упакуванні моторної оливи.
Вибір в'язкості! Клас API/ACEA визначає виключно якість оливи, її експлуатаційні властивості. Для визначення в'язкісних характеристик вам необхідно подивитись на показник SAE (Society of Automotive Engineers).Цей показник вказує на температурну застосовуваність олив за в'язкістю. Рекомендовано застосовувати всесезонні оливи з в'язкістю: 15W50, 15W40 та 15W30 для мінеральних, 10W40, 5W30 – для напівсинтетичних, 0W30, 5W30, 5W40 – для синтетичних!
Термін зберігання моторних олив.
В основному, рідкі мастильні матеріали – оливи (не мастила) будуть зберігати свої властивості кілька років. Основним фактором, що визначає термін зберігання, є умови зберігання. Значні зміни температури та підвищена вологість скорочують термін зберігання оливи. Оливи необхідно тримати у захищеному від сонця та джерел тепла місці щільно закупореними.
З технічного погляду, термін зберігання моторної оливи складає чотири-п'ять років.
Є ще просте правило – чим простіша олива, тим довший у неї термін зберігання.
"Багатомильні" оливи.
Все більше та більше виробників моторних олив проголошують про нові "багатомильні" оливи, рекомендуючи заміну оливи через 75 тисяч миль. Що ж таке "багатомильна" олива? Загалом, ці оливи містять дві присадки, які більше підходять для старих двигунів. Перша – звичайно противикипна, яка допомагає протистояти википанню та вигоранню оливи. Другим є "поновлювач ущільнень", який призначений для проникнення в ущільнювачі та подовження їх терміну служби, запобігаючи витокам оливи.
В'язкість та індекс в'язкості
Відповідна в'язкість є одним з найважливіших показників олив. Базові показники машини залежать від в'зкості мастильних матеріалів. В'язкість – це опір оливи перетіканню. Чим "тонша" олива, тим менше її в'язкість і тим легше вона тече.
Всесезонні оливи містять полімерні добавки для зниження в'язкості за низьких, та підвищення за високих температур.
Індекс в'язкості вказує на зміну в'язкості оливи зі зміною температури – чим вище індекс в'язкості, тим менше зміна температури впливає на в'язкість. Всесезонні моторні оливи мають індекс в'язкості більше 100, сезонні та індустріальні – менше 100.
Обслуговування та контроль
Перевірка рівня оливи не буває занадто частою.
Всі оливи з часом починають втрачати в'язкість, і вони використовують спеціальні присадки для запобігання задирам між штовхачами та клапанами, кільцями та стінками циліндрів тощо. Присадки з часом зношуються. Коли це трапляється, слід замінити оливу. І не хвилюйтесь, що олива стала чорною – вона втрачає свій золотаво-коричневий колір через кілька сотень кілометрів пробігу. Це не означає, що вона не працює. Швидше навпаки – це означає, що вона працює добре. Зміна кольору викликана тим, що олива захопила окиси, мікрочастки металу з важконавантажених робочих частин тощо. Таку оливу треба замінити – вона виконала свої функції.

Як часто замінювати оливу?
Заміна оливи ніколи не буває занадто частою. Чим частіше замінюватимите, тим довше працюватиме ваш двигун. Керуйтесь вказівками виробника оливи та виробника вашого авто. Нижче наведено причини, які впливають на періодичність заміни оливи:
1.Велика кількість холодних запусків (більше конденсату води та пального у холодному двигуні)
2.Температура оточення (впливає на час, потрібний для прогріву двигуна та припинення конденсації)
3.Ефективність продувки картера (швидкість видалення парів води та пального)
4.Стан зносу двигуна (прорив газів через поршень викликає багато проблем)
5.Правильність роботи карбюратора під час прогріву двигуна (повнота згоряння пального)
6.Дистанція поїздок (дороги – бездоріжжя теж враховувати, короткі поїздки важчі для двигуна)
Відносно присадок до моторних олив
Якщо ви думаєте, що присадки – це завжди добре, ви помиляєтесь. Двигун не призначений для використання Тефлону, він призначений для використання моторної оливи. Існує думка спеціалістів, що більшість присадок є такими, що не приносять користь, але і не шкідливі для двигуна, і їх реклама тільки надає прибутки виробникам присадок. Принаймні ви повинні пам'ятати, що використання будь-яких не передбачених виробником двигуна присадок позбавить вас гарантії.
Масляні фільтри та фільтрація.Дуже добре, якщо ви замінюєте оливу часто, але для запобігання зносу двигуна не достатньо замінювати тільки оливу. Масляний фільтр є частиною системи змащування. Бруд є основною причиною зносу, бо бруд у двигуні – це мікроскопічні частки, що мають абразивні властивості. Це і частина дорожнього пилу, що проникає через повітряний фільтр, і мікрочастинки металу, що відриваються від деталей двигуна у процесі роботи, і сформовані під впливом високих температур та тиски частки хімічних сполук, що утворюються з оливи. Ці частинки попадають між деталями тертя та ведуть до їх поступового руйнування.
Іншим шкідливим наслідком є те, що бруд закупорює шляхи подачі оливи, що погіршує, або й зовсім унеможливлює, змащення окремих пар тертя. На додаток, бруд змінює в'язкість оливи та її захисні властивості.
Щоб запобігти накопиченню та розповсюдженню бруду у системах змащення двигуна, використовується масляний фільтр. Його роль полягає у тому, щоб забрати всі мікрочастки з оливи та не допустити їх циркуляції у системі. Більшість масляних фільтрів є такими, що вкручуються. Вони мають вигляд жерстяної банки та вкручуються на посадкове місце на двигуні. Вони називаються "повнопроточними" масляними фільтрами, оскільки через них протікає вся олива. Оскільки фільтр встановлюється у мережу маслопроводу, він не повинен заважати протіканню оливи, тому він може затримувати тільки відносно великі частки бруду – біля 20 мікрон. Менші частки проходять через фільтр та знову надходять у систему. Це одна з причин, чому моторну оливу треба регулярно замінювати.

Є кілька альтернатив очищення олив, але вони використовуються тільки в високонавантажених та у спортивних двигунах. Так можна розміщувати другий обвідний фільтр, який встановлюється паралельно основному. Він не обмежує перетікання оливи основними каналами, але та частина оливи, що протікає через нього очищується тонше, до рівня 5 мікрон, видаляючи найменші частки. Найновіші фільтри можуть видаляти частки розміром до 1 мікрона.
Наслідком тонкого очищення оливи є не тільки збільшення терміну експлуатації двигуна, але і терміну заміни самої оливи – вона довше зберігає свої якості.
Магнітні капкани для олив
Також використовують магнітні доповнювачі до фільтрів, названі магнітними капканами. Опис роботи таких магнітних капканів можна подивитись на цьому сайті. Вони виглядають як відрізок шлангу, виготовленого зі спіненої гуми або пластику з додаванням магнітних компонентів. Магнітний капкан вдягається на звичайний фільтр.
Ідея роботи магнітного капкану полягає в тому, що магніт буде витягувати усі домішки заліза та сталі з оливи та утримувати їх на внутрішніх стінках фільтра, не даючи їм повернутися у двигун.

Альтернатива магнітному капкану
Замість використання магнітного капкану ви можете скористатись сучасними потужними керамічними магнітами, наприклад тими, що використовуються для обробки питної води. Закріпіть його зовні на сталевому дні масляного піддону. Намагнічена сталь піддона притягуватиме залізні частки з оливи та утримуватиме їх на дні піддона.
Наступного разу, коли ви будете відкривати піддон, встановіть магніт на внутрішній стороні днища піддона (перед установкою магнітів злийте оливу з піддона, очистіть його, особливо місце установки). Там він працюватиме ще краще.
Великі фільтри на стандартних авто?
Є думка, що встановлення фільтра більшого розміру краще для двигуна. Фільтри малих розмірів, що використовуються на сучасних двигунах, запускаються за досить високого зворотнього тиску – перепускний клапан спрацьовує за 3500 об/хв. Це означає, що олива не буде фільтруватись, якщо двигун працює на обертах вище 3500. У міру того, як масляний фільтр працює і забивається брудом, це значення може знижуватись. Якщо збільшити розмір фільтра, буде збільшено швидкість обертання двигуна, за якої відкривається перепускний клапан. Чим більше фільтр, тим менший опір оливі та тим нижче зворотній тиск, отже менші втрати потужності двигуна на прокачування оливи за низьких та середніх обертів (доки перепускний клапан не спрацював).
• Більший фільтр = більше порожнього простору = більше оливи. За використання фільтрів більших, ніж передбачено, розмірів, необхідно заливати в систему більше оливи, ніж передбачено Інструкцією.
• Вищі оберти для відкриття перепускного клапану можуть викликати зниження тиску оливи. Якщо двигун призначено для роботи з фільтром, у якому перепускний клапан відкривається за 3500 об/хв, а ви поставите фільтр, у якому клапан відкривається за 4500 об/хв, можливо, тиск оливи буде нижчим, ніж очікувалось, за обертів вище 3500. Нижчий тиск може призвести до масляного голодування, що, у свою чергу, може викликати заклинювання двигуна.
• При запуску двигуна олива починає циркуляцію трохи пізніше, оскільки потрібен час для заповнення нею більшого фільтра (якщо фільтр розміщено у верхній частині двигуна).
• Якщо ви вирішили скористатись більшим фільтром, візьміть документацію на фільтр, який призначено для вашого авто, та визначіть параметри різьби посадкового місця та діаметр гумового ущільнювача. Далі виберіть більший за розміром фільтр з такими ж параметрами посадкового місця та ущільнювача.
Промивні оливи
Існують спеціальні низьков'язкісні оливи з спеціальними мийними присадками. Вони мають в'язкість майже як у води. З ними не можна завантажувати двигун, їздити. Вони призначені виключно для очищення двигуна від усіх осадів, нагарів тощо, що виникли у двигуні у ході його експлуатації. Їх використовують для промивання двигуна, для чого заливають замість моторної оливи, залишивши використаний масляний фільтр. Двигун запускають на холостому ходу протягом 10-20 хв. Після чого промивну оливу зливають, встановлюють новий фільтр та заливають свіжу моторну оливу.
Мийні добавки у стару оливу
Зараз багато виробників автохімії пропонують спеціальні мийні добавки до олив. Ці добавки заливаються у відпрацьовану оливу перед її заміною. Потім двигун запускають на холостих обертах на 5-20 хвилин, за які відбувається інтенсивне очищення двигуна від нагарів та інших осадів та налиплого бруду. Існують також мийні добавки, які діють протягом 200-300 км нормальної експлуатації автомобіля.
З досвіду користувачів відомо, що такі промивки досить ефективні. Але... див. Застереження нижче.
Деякі застереження щодо промивання масляної системи двигуна
Як і для всіх нововведень, є певні умови застосування промивних олив та мийнихх добавок. Так, на старих двигунах може бути не бажаним видаляти усі відкладення, оскільки частина з них допомагає прокладкам у запобіганні течам, зменшує люфти тощо. Тому буває, що старі двигуни, які нормально працювали, після промивання промивною оливою або спеціальними засобами, що додаються у робочу оливу, починали працювати набагато гірше.
Пам'ятайте, що всі мийні засоби, особливо інтенсивної дії, руйнують не тільки відкладння бруду, але й усе інше також. Тому серойзні виробники мийних добавок вказують перелік марок та років випуску авто, для яких гарантоване безпечне застосування мийної добавки. Для інших же двигунів цілісніть сальників та прокладок може бути порушена.
Дуже обережно треба відноситись до мийних добавок, які заливаються у оливу за 200-300 км до заміни. Враховуючи вищесказане, всі мийні добавки треба використовувати з жорстким дотриманням інструкцій виробника, у тому числі, або й у першу чергу, за часом їх перебування у системі змащення. А чи впевнені ви в тому, що зможете замінити оливу саме через 200-300 км? Чи не виникнуть проблеми, через які вам доведеться їздити з добавкою усі 500 або й 1000?
А чи промивати двигуна взагалі?
Питання про те, варто чи не варто промивати двигун при заміні оливи, останніми роками дискутується у багатьох джерелах. Сумніви у необхідності промивати двигун виникли разом з появою сучасних високоякісних олив, які завжди містять мийні присадки. Більшість механіків схильні до того, що, якщо використоується високоякісна олива, промивати двигун, принаймні спеціальними засобами, не варто. За великого бажання можна промити чистою індустріальною оливою – це, принаймні, не зашкодить. Використовувати ж спеціальні промивочні оливи або мийні добавки варто тільки тоді, коли ви бажаєте перейти з мінеральної оливи на синтетичну, коли двигун забруднено у результаті використання низькоякісної оливи, або пападання у оливу бруду або охолодної рідини, або через утворення відкладень у наслідок неправильної експлуатації двигуна (перегрів, великі навантаження на холодному двигуні тощо).
Як правильно замінювати оливу
Нижче детально описано процедуру заміни оливи, яка стосується якщо не всіх, то більшості авто.
Перш ніж почати, вам необхідно наступне:
• нова олива
• промивна олива, або мийна добавка до оливи (якщо вважаєте за необхідне промити двигуна)
• новий фільтр з ущільнювачем
• ємність для збору оливи, що зливатиметься
• воронка-лійка
• ганчірка
• накидний або вставний шестигранний або чотиригранний ключ для болта-пробки
зливу оливи (залежно від конструкції болта)
• спеціальний ключ для фільтра
• нову ущільнювальну шайбу пробки зливу оливи
• гумові або поліетиленові захистні рукавички, стійкі до оливи
• Інструкцію з експлуатації автомобіля


Починайте:а)
Якщо не збираєтесь промивати двигуна:
1. Запустіть двигун та дайте йому попрацювати кілька хвилин, щоб олива прогрілась
2. Заглушіть двигун та дайте йому постояти 5-10 хвилин, щоб олива стекла з усіх каналів у піддон картера.
3. Вийміть щуп заміру рівня оливи або виверніть кришку заливу оливи, щоб у двигуні не утворювався вакуум під час витікання оливи.
4. Установіть ємність для збору оливи під зливним отвором піддона картера.
5. Вдягніть рукавички. Пам'ятайте – вживана олива є токсичною та канцерогенною. Якщо олива попаде на вашу шкіру, це може викликати проблеми. Скористайтесь ключем для пробки зливу щоб послабити пробку. Тільки-но вона піддається, далі виверніть її руками (у рукавичках).
6. Зачекайте, доки брудна відпрацьована олива стече з двигуна у ємність.
7. Видаліть стару шайбу пробки зливу та викиньте її. Замініть новою. Скористайтесь злитою оливою для промивання поверхні зливного отвору та пробки. Загвинтіть зливну пробку на місце руками, а потім затягніть ключем. Для затягування потрібно від чверті до половини оберту. Не перетягуйте занадто туго – це може призвести до розчавлювання шайби-прокладки та протікання оливи. З іншого боку, не залишайте затяжку занадто слабкою, бо це може призвести до самовільного викручування пробки від вібрації у процесі експлуатації.
8. Зніміть старий фільтр, попередньо підставивши під нього ємність для злитої олії – у каналах, що ведуть до фільтра, та у самому фільтрі завжди залишається трохи оливи. Для відкручування фільтра скористайтесь спеціальним ключем. Якщо ключа немає, спробуйте руками, якщо слизько, скористайтесь грубим наждаком. Якщо і це не допомагає, спробуйте пробити фільтр сталевим стержнем або викруткою та вивернути ними.
У більшості випадків інструмент потрібен тільки для зрушення фільтра, а далі він викручується руками.
9. Протріть місце встановлення фільтра на двигун ганчіркою. Змастіть оливою прокладку нового фільтра та закрутіть його руками. Після упору фільтра в блок двигуна, доверніть його руками на чверть оберту – цього буде достатньо.
10. Вийміть зливну ємність з-під машини та протріть двигун у місцях, на які попала використана олива. Особливу увагу зверніть на місце біля фільтра та зливного отвору – це потрібно для того, щоб пізніше переконатись у відсутності витоків оливи.
11. Вставте щуп рівня оливи на місце. Викрутіть заливну пробку у верхній частині двигуна.
12. Погляньте у Інструкцію з експлуатації авто та знайдіть там вказівку, скільки оливи має бути залито при заміні оливи та фільтра. Вставте лійку-воронку у заливний отвір на залийте вказану у інструкції кількість оливи (оскільки, якщо ви заливаєте безпосередньо з каністри, важко визначитись з точною кількістю, краще трохи недолити, ніж перелити). Заливайте не поспішаючи, щоб не створювати зайвих повітряних пробок. Точний рівень оливи перевіряйте щупом рівня через одну-дві хвилини – оливі потрібен час, щоб зтекти по каналам у піддон картера.
13. Заливши потрібну кількість оливи, закрутіть заливну кришку.
14. Відключіть центральний високовольтний провід від розподілювача запалення або від індукційної котушки. Бажано також від'єднати шланг забору пального від паливного насоса, оскільки подача зайвого палива у двигун без запалення може викликати детонацію, спалах зайвого пального у карбюраторі або пошкодження каталізатора. Прокрутіть стартером двигун, поки лампочка низького тиску оливи не згасне, а потім ще 10-15 секунд. Це зажене нову оливу у порожній фільтр та видалить повітря з каналів подачі оливи (загальний час одноразового включення стартера має не перевищувати 25-30 секунд, інакше стартер може перегрітись, внаслідок чого буде пошкоджено внутрішню ізоляцію обмотки).
15. Підключіть високовольтний провід та шланг пального та запустіть двигун на холостих обертах на кілька хвилин. Зупиніть двигун. Загляніть на двигун у місцях зливної пробки та установки масляного фільтра та переконайтесь, що олива не протікає. Якщо є витоки оливи, трохи підтягніть фільтр чи пробку. Витріть оливу, що витекла. Повторіть попередній та цей пункт знову.
б) Якщо вирішили промити двигуна з використанням мийних добавок:
1. Викрутіть пробку заливного отовору
2. Влийте мийну добавку у оливу в двигуні у кількості, вказаній у Інструкції виробника добавки
3. Заведіть двигун та дайте йому попрацювати стільки часу, скільки передбачено Інструкцією до добавки
4. Далі дійте як і у випадку заміни оливи без промивання двигуна, починаючи з підпунткту 2 пункту а).
в) Якщо ви збираєтесь промити двигуна промивною оливою
1. Виконайте підпункти 1-6 пункту а) інструкції з заміни оливи без промивки
2. Загвинтіть зливну пробку
3. Залийте мийну оливу у двигун через заливний отвір до нижньої мітки рівня або трохи більше
4. Запустіть двигун на холостих обертах та дайте попрацювати йому 10-15 хв.
5. Заглушіть двигун та продовжіть, починаючи з підпункту 3 пункту а) Інстркуії до заміни оливи
Як поводитись з використаною оливою
Використану оливу слід зливати у спеціальні ємності, що мають бути у гаражах, або здавати на спеціальні пункти приймання олив (якщо знайдете).